Profesionālā saskarsme pacientu/klientu aprūpē
Programma apstiprināta un reģistrēta Latvijas Māsu asociācijā 2013. gada 25. oktobrī
Reģistrācijas Nr. NTI/P – 0342
Autors: Margarita Rupenheite ārste, izglītības zinātņu maģistra grāds pedagoģijā
Kopējais stundu skaits: 16 sundas (16 TIP)
Mērķauditorija – veselības aprūpes darbinieki, sociālās aprūpes veicēji
KURSA ANOTĀCIJA
Kursa mērķis:
– zinās saskarsmes psiholoģijas teorētiskos pamatus, profesionālās saskarsmes īpatnības
– zinās, kā labāk veidot saskarsmi ar pacientiem un klientiem;
– spēs labāk izprast sevi, kolēģus, pacientus un klientus;
– spēs uzlabot savu un līdzcilvēku dzīves kvalitāti, ar izpratni veidojot saskarsmi;
– pratīs pielietot kompetentu, labvēlīgu profesionālo saskarsmi ikdienas darbā;
– pratīs ar iejūtību un izpratni risināt konfliktus veselības un sociālās aprūpes darbā;
– gūs ieskatu raksturu un temperamentu īpatnībās, pratīs pielietot adekvātu komunikāciju;
– gūs vēlmi pilnveidot profesionālās saskarsmes zināšanas.
Kursa saturs:
- saskarsmes definīcija, veidi, nozīme. Saskarsmes loma aprūpes procesā.
- saskarsmes iedalījums: uztvere, komunikācija, mijiedarbība;
- uztvere: identifikācija, empātija (empātijas līmeņi, empātija pret agresīvu partneri) stereotipizācija.Profesionālās saskarsmes īpatnības dažādos vecumposmos;
- komunikācijas veidi:verbālā (prasme sniegt informāciju, prasme klausīties, prasme uzdot jautājumus, pacientu intervijas); neverbālā komunikācija (žesti, pozas, mīmika, saskarsmes attālumi). Komunikācijas barjeras, to novēršana;
- mijiedarbība: partneru ietekmēšanas veidi (piespiešana, emocionāla iespaidošana, pārliecināšana). Uzslava, kritika, prasme izteikt kritiku.
- konfliktregulējošā saskarsme, uzvedības tipi konfliktā.Konfliktu cēloņi un risināšanas iespējas veselības aprūpes procesā;
- temperamentu tipi, raksturu īpatnības. Faktori, kas ietekmē mazvērtības veidošanos agrā bērnībā,izpausmes senioru vecumā. Saskarsmes nozīme aprūpes procesā, respektējot temperamenta tipu un rakstura īpatnības.
- Kalgari Kembridžas saskarsmes modelis.
Izglītošanas metodes: lekcijas-diskusijas, multimēdiju prezentācija, grupu darbi, patstāvīgais darbs, videotreniņš
Zināšanu novērtēšanas metodes: tematiskas pārrunas, situāciju uzdevumi, psiholoģiskie testi, pašnovērtējums.
REZULTĀTI
– zinās pareizas saskarsmes pielietošanas nozīmi dzīvē un veselības aprūpes procesā;
– zinās uztveres procesa norisi un pratīs pielietot iegūtās zināšanas ikdienā;
– pratīs sniegt informāciju un uzklausīt partneri;
– zinās neverbālās komunikācijas nozīmi un pratīs pielietot ikdienā;
– zinās partnera ietekmēšanas veidus saskarsmē un pratīs pielietot mijiedarbībā ar partneriem;
– pratīs risināt un novērst konfliktus;
– zinās temperamenta un rakstura izpausmes un pratīs pielietot veiksmīgu profesionālo saskarsmi, ievērojot partnera īpatnības.