Aktuāla informācija par uzturu

Baiba GrinbergaBaiba Grīnberga,

Sertificēta uztura speciāliste

Pilnvērtīgs, sabalansēts un drošs uzturs celiakijas pacientiem

20.04.2016.

Omega 3 (O3) un omega 6 (O6) un eļļas

Paul Clayton uzskata, ka auto imūno slimību pamatā ir kāds hronisks iekaisums. O3 un O6 balanss organismā samazina iekaisuma procesus. O3 un O6 proporcijai būtu jābūt 1:1, tomēr ikdienā tā ir pat 1:60. Tātad mēs ļoti maz uzņemam O3, bet daudz O6.

O3 ir neaizvietojama, organismā pati nesintezējas, tāpēc jālieto uzturā visu gadu.

Daudz O3 satur zivju eļļas, linsēklas. Ezera zivīs O3 nav (ir tikai jūru un okeānu zivīs).Linsēklu eļļa ir veselīga, taču tā labi iedarbojas tikai maziem bērniem.

Daudz O6 satur augu eļļas, arī rieksti, sēklas, graudi. Saulespuķu eļļa ir labs O6 avots, taču to nedrīkst karsēt. Jāuzmanās, lietojot naktssveces eļļu – tā satur daudz O6, bet nav piesātināta ar O3.

Ir arī O9, kas ir olīveļļā. Olīveļļa ir stabila, tāpēc to droši var karsēt.

Betaglukāni – šķīstoša šķiedrviela. Daudz satur mazais raugs. Maizes raugs ir konkrēta suga – tā nav rauga sēnīte, par kuras kaitīgumu sabiedrībā plaši diskutē.

Bezglutēna produkti

Bezglutēna produktos ir ļoti augsts kaloriju saturs, bez zema uzturvērtība. Satur arī daudz cieti. Tātad apēstās kalorijas ir nevērtīgas. Šādi produkti ātrāk var radīt lieko svaru, vitamīnu trūkumu. Vairāk jālieto uzturā tādi produkti, kuri dabiski nesatur glutēnu – uzturvielu proporcionālajā sadalījumā glutēns nemaz nav norādīts kā nepieciešams.

Griķu un zirņu milti ir visvairāk piesārņoti tieši ražošanas vides dēļ. Griķi pirms vārīšanas ir jāpārsijā, atdalot citu graudu piemaisījumus.

Produkta apzīmējumiBio un eko nekādā gadījumā nenozīmē, ka produkts būtu bez glutēna.Tomēr graudus ir īpaši svarīgi pirkt bioloģiski audzētus cita iemesla pēc  – jo graudi ir mazi. Ja tie ir apstrādāti ķīmiski, tad viss grauds ir piesūcināts ar šiem ķīmiskajiem līdzekļiem.

Polifenoli

Daudz polifenolus satur aronijas, čilli, rūgtā šokolāde, anīss, krustnagliņas. Arī olīveļļa – jo tās garša ir sīvāka, jo labāk – tātad vairāk polifenoli.

Zīdaiņu barošana

Zīdainis ar mātes pienu saņem tikai ļoti nelielu daudzuma glutēna.

 

Komentējiet